Úvod / Aktuality / Máme náklaďák na elektřinu. Zapojíme ho do pomoci Ukrajině.

Máme náklaďák na elektřinu. Zapojíme ho do pomoci Ukrajině.

Díky vstřícnosti společnosti Volvo v březnu testujeme téměř 17 tunové nákladní auto s pohonem na elektřinu. Jde o první vozidlo této kategorie na alternativní pohon, který má v České republice svozová či odpadová společnost k dispozici. Nákladní elektro vůz bude v barvách společnosti SAKO Brno a s vlaječkou svobodné Ukrajiny na boku jezdit městem do poloviny března a mimo jiné pomáhat se svážením materiální pomoci pro ukrajinský lid.
     „Původně jsme jej chtěli využit k rozvozu a servisu odpadových nádob v majetku města, nicméně testování musí ustoupit pomoci pro Ukrajinu. Bezemisní nákladní automobil prioritně zapojíme do charitativního programu,“ zdůraznil Petr Hladík, I. náměstek primátorky města Brna. V prvních dnech bude tedy svozový  elektrický vůz dispozici pro pomoc Ukrajině. Pokud to situace dovolí, vyšle jej SAKO Brno také k rozvozu a servisu nádob.
     „Z hlediska účelnosti testování potřebujeme, aby si elektro vůz co nejvíce vyzkoušel geograficky členitý terén města. Právě proto jsme uvažovali o jeho nasazení za vozidlo, které nyní za servisem našich 64 tisíc nádob na směsný komunální i tříděný odpad najede měsíčně v průměru dva a půl tisíce kilometrů, přičemž spálí okolo 450 litrů nafty. Ovšem stejně rozmanité cesty na něj čekají též v případě pomoci Ukrajině,“ řekl nám k tomu Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno.
     Pokud se nákladní elektromobil osvědčí, bude jimi SAKO Brno postupně obnovovat svůj vozový park a zároveň poptávat vozy na vodíkový pohon. Nárůstu cen energií se neobáváme. Již nyní se v SAKO Brno vyrábí energetickým využíváním odpadu okolo 80 tisíc MWh elektrické energie ročně a další energii budeme  získávat po rozběhu projektu  fotovoltaických panelů  na střechách domů. V areálu SAKO Brno proto instalujeme dobíjecí stojany pro odběr naší elektřiny.
     Elektrický nákladní vůz Volvo jsme si vybrali kvůli jeho technickým parametrům, především dojezdu, výkonu a doby nabíjení. Volvo FL Electric truck pohání elektromotor o maximálním výkonu 200 kW a trvalém výkonu 130 kW. Maximální točivý moment elektromotoru je 425 Nm. Energii poskytují trakční baterie s kapacitou až 265 až 395 kWh, umožňující dojezd na jedno nabití kolem 250 až 300 km, nabíjení u baterií s kapacitou  265 kWh nepřesahuje 11 hodin u střídavého proudu a 2 hodiny u nabíjení stejnosměrným proudem.

testujeme nákladní vozidlo na elektřinu


Zpět na archiv aktualit