Jak se sváží odpad v Brně. Rozhovor s místopředsedou představenstva
Včasné a operativní svážení odpadu je jednou ze stěžejních činností městské akciové společnosti SAKO Brno. A k tomu, aby město zůstávalo čisté, už potřebujete pořádný vozový park. Právě o tom, ale i o jiných záležitostech spojených s odpadovým hospodářstvím jsme si povídali s Ing. Danielem Stružem, místopředsedou představenstva SAKO Brno.
Kolik je potřeba úklidových vozidel pro město velikosti Brna?
Celkově máme přes stovku svozových vozidel, valníků či dodávek pro svoz různých druhů odpadu, ale pokud se bavíme o svozu odpadu z ulic, tak přesně šedesát. Třicet vozidel je připraveno pro svoz směsného komunálního odpadu od občanů i podnikatelských subjektů, 25 pro svoz tříděného odpadu, máme i dvě pojízdné myčky popelnic, mobilní dílnu a různé speciály.
Například?
Například společnost SAKO Brno si jako první v republice pořídila svozový vůz, který je stoprocentně na elektřinu. Jeho výhodou je absolutně tichý provoz, a také to, že v našem Zařízení na energetické využívání odpadu vyrábíme elektrickou energii, takže „palivo“ pro naši elektřinu máme v podstatě zadarmo. My jsme s naším elektrickým svozovým vozem spokojeni, a v příštím roce hodláme flotilu našich elektro vozů rozšířit. Kromě vozidel pro svoz odpadu z ulic města nabízíme také další služby spojené se svozem a upotřebením odpadu. Náš vozový park tak doplňují vozidla pro svoz všech druhů odpadu, namátkou jde o gastro odpad, průmyslový odpad, tříděný i směsný, nebezpečný odpad, a dokonce i zdravotnický. Vždyť také komplexní svoz odpadů, který v Brně zajišťujeme jak pro obyvatele města, tak pro živnostníky a podnikatele, je vedle zpracovávání odpadu jednou z našich zásadních služeb. A pro čtyři sta tisícovou metropoli musíte mít kvalitní vozový park.
Servisujete často?
Samozřejmě. Všechny naše vozy procházejí pravidelným autorizovaným servisem, pro pozáruční opravy je připraven servis v dílnách naší Divize Svoz, kde máme vše potřebné pro běžné i středně náročné opravy. Kromě pravidelného servisu se snažíme dodržovat rytmus pravidelných obnov vozidel. V uplynulých letech se nám dokonce podařilo dostat průměrné stáří našeho vozového parku pod 5 let. Svozová technika, kterou SAKO Brno má k dispozici, musí odpovídat nejnovějším trendům ve svozové technice. Všechny naše vozy mají předepsané bezpečnostní prvky a čidla, asistenty, kamery a GPS lokátory, které umožňují okamžitou komunikaci s naším dispečinkem. U systému GPS bych se ještě chvilku zastavil. Právě on nám podává aktuální informace o svozu v té které oblasti města, což nám pomáhá velmi pružně reagovat. Optimalizovat svozové trasy a harmonogramy svozu odpadu.
Tuším, že svozový harmonogram asi bude vyšší dívčí…
Svozový harmonogram musí přesně sedět, a to na jakémkoliv místě, kde svážíme, v jakémkoliv čase. Popelnice a kontejnery nesmějí takzvaně přetékat a zároveň byste neměl vozit vzduch. Zkrátka nádoba v daném místě musí odpovídat kapacitě tvorby odpadu v daném místě a vyvážená musí být i frekvence svozu odpadu z této lokality. Jsou místa, kde pro tříděný odpad stačí přijet dvakrát do týdne a jsou lokality, kam jsme nainstalovali velkokapacitní podzemní kontejnery a zajíždíme pro ně sedmkrát do týdne.
Výsyp podzemních kontejnerů jsem viděl. To přijede valník s hydraulickou rukou, vyzdvihne podzemní kontejner nad valník a obsah kontejneru pak vsype do něho.
Takhle se v Brně obsluhuje již přes 50 podzemních a polopodzemních kontejnerů. A to jste mi připomněl, že jsem nezmínil další z našich speciálních vozidel. Loni jsme si pořídili i svozový vůz s integrovaným výklopným hydraulickým ramenem. To je úplně jiný systém vyvážení podzemních kontejnerů než pomocí velkoobjemových kontejnerů, poněvadž svozový vůz, do něhož je integrován hydraulický jeřáb, umí odpad i stlačit. Pro nás to znamená nejméně trojnásobná časová i palivová úspora.
Je pravdou, že design i technologie svozové techniky se neustále zlepšuje, stačí se podívat třeba na 15 let staré fotky, ale tvar popelnic zůstává více méně stejný. Snad přibyly nové barvy na třídění…
Ono se to nezdá, ale pokročila, ve smyslu zlepšila se i úroveň stanovišť pro kontejnery i popelnice. Z Brna například úplně zmizely ty pozinkované, těžké, šedé a popelnice na směsný odpad, rozloučili jsme se i s nevzhlednými drátěnými kontejnery pro plast a proměnou procházejí i samotné barevné nádoby pro tříděný odpad. Není třeba, aby popelnicová stání hrála všemi barvami, tzv. popelnicový smog omezíme sjednocením vzhledu kontejnerů na tříděný i směsný odpad. Tělo kontejnerů bude vždy elegantně černé, barevně se budou odlišovat pouze víka. Modré víko pro papír, žluté pro plasty, nápojové kartony a kovové obaly, hnědé pro bioodpad.
A co červené a šedé popelnice, ty budete sjednocovat také?
Právě tyto barvy v Brně nenajdete. Nejsou potřeba. Systém sběru tříděného odpadu v Brně efektivně využívá síly 35 sběrných dvorů, a technologií automatické třídicí linky. Tedy s elektrem, a s celou škálou dalších odpadů do sběrných dvorů, které jsou pro většinu Brňanů v příjemné dochozí vzdálenosti, zatímco s tetrapaky, kovovým odpadem včetně konzerv a plechovek do žlutého kontejneru. Na lince pak čaruje soustava balistických, optických a magnetických separátorů, které plastový i kovový odpad velmi spolehlivě roztřídí.
Pojem popelnicový smog mě zaujal. Co se dá pro jeho omezení dělat? Sjednotit barvy popelnic, přidat nádobám na kapacitě…
A třeba také designově upravit místo, kde jsou nádoby na odpad umístěny. Právě s takovýmto omezením popelnicového smogu souvisí také další změna, kterou nyní společně s městem zavádíme. Chceme, aby kontejnerová stání více souzněla s architekturou města. Proto statutární město Brno, společně s Kanceláří architekta města Brna vypracovalo „Standard stálých stanovišť nádob na komunální odpad“. Na brožuře se vedle architektů podílel Odbor životního prostředí magistrátu i lidé z naší odpadové společnosti. Výsledkem je komplexní studie definující standard řešení stanovišť odpadu. Kde mají být ideálně umístěny, jak mají vypadat zástěny na popelnice, řeší se také ozelenění místa, požadavky na bezbariérovost přístupu, začlenění do stávající zeleně i architektury. Výsledkem je, aby stanoviště odpadu nejen co nejméně rušila, ale též svou kultivovaností obohacovala kvalitu prostředí města i komfort obyvatel.
převzato z magazínu VYTŘÍDĚNO O svoz odpadu v Brně se stará flotila stovky vozů společnosti SAKO. Více v našem rozhovoru... - Magazín Vytříděno