Úvod / Aktuality / SAKO Brno má 1. popelářský vůz v ČR, který je 100% na elektřinu

SAKO Brno má 1. popelářský vůz v ČR, který je 100% na elektřinu

První nákladní automobil pro svoz odpadu, který je plně na elektrický pohon, máme k vidění v Brně. Jde o Volvo FE Electric, patří městské společnosti SAKO Brno a do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní. Sváží odpad zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. Jeho předností je extrémně tichý chod, nízké provozní náklady, nulová závislost na fosilních energiích a nekompromisně ekologický provoz.

Zatímco typický popelářský vůz, jemuž se v hantýrce říká kukačka, najede měsíčně něco přes dva tisíce kilometrů, přičemž spálí přibližně 450 litrů nafty, tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty, nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2,“ řekl 1. náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.

Pro popelářský vůz na naftu je typická především „vůně“ spalované nafty a hluk nastartovaného motoru. Náročné na spotřebu je především neustálé rozjíždění a zastavování během sběru odpadu. Zato elektrická kukačka se se ulicí pohybuje takřka neslyšně a bez výfukových plynů. „Z popelářského vozu na elektřinu slyšíte už jenom brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob,“ konstatoval Petr Hladík.

Toto je první vlaštovka našeho budoucího bezemisního vozového parku,“ zdůraznil Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno. V příštích letech bude SAKO Brno postupně přecházet na vozy s alternativním pohonem, ať již na elektřinu, či dokonce na vodík. Energii pro nabíjení svého vozového parku bude SAKO Brno brát z vlastních zdrojů. Využívat chce  jednak rostoucí sítě městské fotovoltaiky a také provozu brněnské „spalovny“, přesněji Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO), které z odpadů umí vyrábět teplo a elektrickou energii.

Velké dobíjecí středisko bude také v areálu SAKO Brno a poslouží veřejnosti, zdůraznil Filip Leder a dodal, že na střechách budov v areálu SAKO Brno budou fotovoltaické panely, určené pro nabíjení popelářských vozů.

 

Volvo FE Electric - technické parametry 1. popelářského vozidla s elektrickým pohonem a lineární lisovací nástavbou

Prvky​

Volvo FE Electric

Hnací ústrojí 

2 elektromotory, dvourychlostní převodovka

Motor

Elektrický motor o  max. výkonu  400 kW, bezemisní

Výkon

Trvalý výkon až 225 kW (300 k)

Kapacita akumulátorů

265 kWh, 4 akumulátory.

Doba nabíjení

(plné nabití)

11 h střídavým proudem (22 kW)

2 h stejnosměrným proudem (150 kW)

Dojezd vozidla při –10°C                   

a s maximálním využitím nástavby

 min. 70 km

Celková  hmotnost soupravy 

27 000 kg

Automatický vyklápěč

elektricky poháněný

Vyklápění pomocí hřebenu

Pro nádoby od 110 litrů (popelnice) po  1 100 litrů (kontejner)

Další specifikace:

Barevný kamerový systém s LCD monitorem v kabině řidiče, bezpečnostní hmotnostní čidla, bezpečnostní stop tlačítka, zábleskové LED majáky, elektricky  ovládaná okna,  vyhřívané čelní sklo, vzduchem odpružená sedadla, servis podvozku Volvo je zajištěn plným servisním kontraktem Volvo GOLD

1. popelářský vůz na elektřinu v ČR


Zpět na archiv aktualit